Gaat VV Eijsden verhuizen……..?

De gemeente wil het Stationskwartier in Eijsden aantrekkelijker maken of misschien wel nieuw leven inblazen. Wie zal het weten. Geen slecht idee, maar hoe en wat wil men dan. Daarom werd voor de inwoners een avond georganiseerd waar iedereen mee kon denken over dit zwaar dossier. Bijna honderd mensen vonden het de moeite waard om hun vrije avond op te offeren. Men had een bevlogen groep adviseurs en ontwerpers van het bureau BRO ingevlogen om samen met enkele ambtenaren een en ander in goede banen te leiden. Na de inleiding kon men op vele tafels met gekleurde lego steentjes op een groot papier aangeven wat jouw toekomstige ideeën zijn over het Stationsgebied. Geen sinecuur als je dit op een secure manier wilt aanpakken. De ambtenaren zeiden dat de gemeente zelf geen ideeën had. Iets wat voor enkele bezoekers toch iets te kort door de bocht was.

Dus werk aan de winkel voor de aanwezigen. Op zo’n avond komen dan ook de wildste plannen op tafel. Enkele voorbeelden, de fabrieken, zoals P&C Corporation en EverZinc en ook Garage Brouwers kregen al direct een rood steentje op hun grondgebied. Dit betekende afbreken. Ook vele huizen gingen soms onnodig tegen de vlakte. Zelfs de kerk van Mariadorp beefde op zijn grondveste en kreeg het zwaar te verduren. De een zei tot de grond afbreken en de ander was nog niet zo brut en wilde van het kerkelijk gebouw wel een muziektempel maken. Aan beide kanten van de Pisartlaan wilde men huizen bouwen en ook de Hutweg, al viel dit buiten het plan, werd al zonder blikken of blozen pardoes helemaal vol gebouwd (Poelveld 3). Voor de familie Walpot gelukkig geen slapeloze nachten, want het Crematorium mocht nog even blijven recht staan.

En dan….. de sportvelden van SVME en VV Eijsden, tennisvelden, bikepark, skatebaan en de boogschutters wat moet daar mee gebeuren. Het is een publiek geheim dat men deze sportverenigingen graag richting de Groenstraat wil laten verkassen. Tientallen jaren geleden werd dit al eens geopperd door de oude gemeente Eijsden. Dat voorstel haalde toen bij lange na niet de eindstreep. Behalve de sportieve verenigingen stond laatst nog in de krant dat het zwembad De Treffer met water en al ook de Groenstraat moest opzoeken. Wat opviel deze avond dat vele mensen zeiden dat de sportverenigingen moesten blijven waar ze nu liggen. De groene gekleurde lego steentjes hadden de overhand. ‘Waarom niet aan de Groenstraat huizen bouwen in plaats van hier. Wie wil er tegenover een fabriek wonen. Nu zou je alle sportvelden moeten gaan verhuizen.’ Zo waren er meer leuke discussies onderling.

Wat wel waar is, het gaat nog vele jaren duren voor aleer een schop de grond in gaat. Zoals een oudere heer, die wel zijn haren had verloren maar niet zijn inzicht in alle rust zei: ‘de meeste mensen die hier vanavond zijn maken deze plannen helemaal niet meer mee.’ Als gemeente moet je voor uitzien en vooruitplannen. Zeker als men de komende jaren 1000 woningen in de gemeente wil bouwen. Daarom is zo’n participatie avond goed. Er zullen nog enkele avonden volgen die misschien al iets zichtbaars op het geduldige papier laten zien en daar kan men dan weer op schieten. Raad iedereen aan om de volgende avond eens te bezoeken. Kort samengevat, de verhuisdozen blijven nog enkele jaren leeg.

Ger.willems@planet.nl